Логопед
Логопедія ( "виховання мови") - це наука про порушення мови, яка вивчає причини, механізми, симптоматику, перебіг та структуру порушень мовної діяльності. Логопед займається виявленням та усуненням мовних порушень, навчає правильної постановки звуків, правильної вимови слів.
З якими мовними порушеннями працює логопед?
Корекція необхідна, якщо спостерігається:- затримка мовного розвитку;
- загальне недорозвинення мови;
- фонетико-фонематичне недорозвинення мови;
- дислалія – спотворене вимовлення звуків, їх заміна та змішання;
- дизартрія - порушення артикуляції звуків, розлад голосоутворення, зміни ритму, інтонації та темпу мови;
- заїкання;
- афазія - повна або часткова втрата мови, що виникає через ураження мовних центрів кори головного мозку (у дітей зустрічається значно рідше, ніж у дорослих);
- порушення писемного мовлення (дисграфія, дислексія).
Коли потрібно звернутися до логопеда?
Консультація фахівця потрібна, якщо:в 1 рік:
дитина не користується лепетом і окремими полегшеними словами (бі-бі, мама, тато) в моменти рухової активності, здивування, радості;
у 2 роки:
при спілкуванні з дорослими або під час гри не позначає свої дії словами та двослівними пропозиціями («хочу пити», «йдемо гуляти»), не відповідає питанням дорослих;
у 3 роки:
не говорить багатослівними пропозиціями, у яких більше трьох слів, говорить «своєю» мовою, не розуміє значення простих прийменників, не ставить типових для свого віку питань («де?», «куди?», «навіщо?», «чому?» тощо);
у 4 роки:
говорить невиразно, мова змащена, нечітка, не розрізняє звуки у слові, «ковтає» закінчення, переставляє місцями склади або «втрачає» їх,пом'якшує звуки («сянки» замість «санки») або замінює їх , погано запам'ятовує найпростіші вірші та нові слова;
у 5-6 років:
є порушення звуковимови, мова нерозбірлива, дитина не може скласти розгорнуту розповідь за запропонованою картинкою, не володіє граматичним ладом мови: слова не узгоджені в роді, числі і відмінку;
у 7-8 років:
спостерігаються проблеми в оволодінні читанням і листом (пропускає, замінює, переставляє літери, пише дзеркально, важко читає по складах, не може запам'ятати правило), мова дитини стала уривчастою, з'явилися тривалі паузи, повтори звуків, складів чи цілих слів.